Chociaż technologia silników w których źródłem energii jest spalanie wodoru znana jest już od kilkudziesięciu lat to niestety lobby koncernów naftowych celowo spowalniały rozwój tego technologicznego i cywilizacyjnego postępu.
Doniosłość i cywilizacyjna nowczoczesnośc tej wodorowej technologii związana jest przede wszystkim z zamianą silników spalinowych, będocych źródłem zanieczyszczenia powietrza, emisji rakotwórczych pochodnych benzopirenu i emisji gazów cieplarnianych, które za kilkadziesiąt lat kontynuacji tej emisji doprowadzić mogą do katasfrofy klimatycznej planety, na której żyjemy.
Tego typu doniosłe na miarę XXI wieku osiągnięcia polskiej myśli technicznej zbliżają Polskę do krajów najbogatszych w zakresie informacji i technologii tj. kluczowych czynników wytwórczych krajów rozwinietych gospodarczo, technologicznie i kapitałowo.
Dzięki tego typu osiągnięciom technicznym i technologicznym Polska ma szansę szybko nadrobić ponad półwieczny zastój rozwojowy okresu realnego socjalizmu i postkomunizmu.
Premier – pierwszy polski samochód na wodór. Zamiast ropy, benzyny i gazu!
Polski samochód z napędem wodorowy „Premier”, zaprezentowano 21 bm. na Moto Show w Krakowie. Konstruktorami samochodu są naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej oraz konstruktorzy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i firmy Riot Technologies
Premier to słowo odmieniane w tych dniach przez wszystkie przypadki nie tyle ze względów politycznych, co z powodu niecodziennej premiery, jaka miała miejsce podczas targów Moto Show w Krakowie. Premier jest pierwszym polskim samochodem napędzanym silnikiem elektrycznym, który z kolei zasilany jest wodorem.
Premier jest dziełem polskiej myśli technicznej, opracowanym w całości w Polsce, przez polskich inżynierów i przy współpracy z polskimi firmami, wykonującymi wybrane podzespoły samochodu. Pojazd powstał w rekordowo krótkim czasie, bo w zaledwie pół roku. To efekt ścisłej współpracy firmy RIOT Technologies oraz Wojskowej Akademii Technicznej.
Efektownie wyglądające nadwozie kryje supernowoczesną technologię i pokazuje, że nawet nie mając własnej marki samochodów produkującej seryjnie i na dużą skalę auta osobowe, można dotrzymywać kroku największym. Poniżej film pokazujący, jak działa zasilana wodorem i napędzana silnikiem elektrycznym Toyota Mirai, o której było w ostatnim czasie głośno.
Premier jest dziełem polskiej myśli technicznej, opracowanym w całości w Polsce, przez polskich inżynierów i przy współpracy z polskimi firmami, wykonującymi wybrane podzespoły samochodu. Pojazd powstał w rekordowo krótkim czasie, bo w zaledwie pół roku. To efekt ścisłej współpracy firmy RIOT Technologies oraz Wojskowej Akademii Technicznej.
Efektownie wyglądające nadwozie kryje supernowoczesną technologię i pokazuje, że nawet nie mając własnej marki samochodów produkującej seryjnie i na dużą skalę auta osobowe, można dotrzymywać kroku największym. Poniżej film pokazujący, jak działa zasilana wodorem i napędzana silnikiem elektrycznym Toyota Mirai, o której było w ostatnim czasie głośno.
Premier ma niezależny napęd na cztery koła. Jak to działa? Przy każdym kole znajduje się silnik elektryczny sterowany przez system opracowany w RIOT Technologies. Zasilane w sposób hybrydowy, tzn. moc elektryczna przekazywana jest za pomocą dwóch pakietów lekkich baterii umieszczonych z przodu i z tyłu samochodu, a także za pomocą ogniwa paliwowego zamieniającego wodór na prąd elektryczny. Wodór magazynowany jest z kolei w zbiorniku opartym na wodorkach metali, przez co możliwe jest pomieszczenie większych ilości gazu niż w standardowych zbiornikach.
Poprzez zastosowanie opracowanego w Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązania, będącego przedmiotem ochrony patentowej, zbiornik ten charakteryzuje się niezwykle wysoką zdolnością do wymiany ciepła, co powoduje że można go bardzo szybko zatankować. Zgromadzony w zbiorniku wodór zamieniany jest z wysoką efektywnością na prąd elektryczny w ogniwie paliwowym, które wraz z bateriami zasila silniki auta.
Skąd wziąć wodór?
– Można wytworzyć go chemicznie, elektrolizą lub po prostu kupić na stacji jak benzynę, ropę czy gaz. Instytut Transportu Samochodowego informował już o planach powstania sieci stacji tankowania wodoru w naszym kraju – odpowiada Daniel Prusak.
– Motoryzacja zmierza w kierunku budowy i testowania alternatywnych dla benzyny źródeł energii. Premier pokazuje, że potrafimy podążać tą samą ścieżką innowacyjności i realizować ciekawe projekty, korzystając z polskiej myśli technicznej. Oczywiście auto, tak jak każdy inny prototyp, wymaga dalszego rozwoju prowadzonego w sposób systematyczny. Teraz czeka nas testowanie, optymalizacja konstrukcji, aby w kolejnych krokach móc wdrażać opracowane rozwiązania do produkcji. Na samym końcu jest jeszcze ogromna rola edukacji potencjalnych użytkowników systemów wodorowych, czyli kierowców przyzwyczajonych do rozwiązań klasycznych, zbudowanych w oparciu o silniki spalinowe. Jak widać droga od prototypu do seryjnej produkcji nie jest krótka, jednak skoro pierwszy krok został już wykonany, to dlaczego nie iść dalej – pytają retorycznie konstruktorzy.
Kraków, 21.05.2016.
Źródło danych:
http://moto.onet.pl/premiery/premier-pierwszy-polski-samochod-na-wodor-zamiast-ropy-benzyny-i-gazu/t5h37j
dr Dariusz Prokopowicz
twitter.com/DProkopowicz
www.facebook.com/miedzynarodowyinstytutinnowacji
#MiędzynarodowyInstytutInnowacji #MII #aktywizacjainnowacji #innowacyjność #innowacje #dotacjeUE #fundusze #UE #nowaperspektywa #finansowanie #wnioskiodotacje #konkurs #gospodarka #ekonomia #finanse #biznes #Barieryinnowacji #przedsiębiorczość #Polska #Europa #UE #Świat #rozwójgospodarczy #przedsiębiorstwa #MSP
#motoryzacja #Polska #przemysł #Auto #samochód #polskiemarki #wodór #nawodór #silnik